
Niedosłuch to nie koniec świata chociaż utrata słuchu niesie poważne konsekwencje dla życia człowieka. Często w znaczący sposób utrudnia możliwość kontaktu z innymi ludźmi i rodzi dodatkowo wiele problemów natury psychologicznej i społecznej.
Każdego roku statystycznie 2 na 1000 noworodków rodzi się z ubytkiem słuchu. Dzięki badaniom przesiewowym przeprowadzanym jeszcze w szpitalu, szansa na wczesne wykrycie niedosłuchu wrodzonego jest niezwykle duża i rokowania bardzo dobre. Zdarza się również wśród dzieci niedosłuch nabyty, wynikający min. z infekcji górnych dróg oddechowych. Dziecko może zacząć gorzej słyszeć po okresie prawidłowego słyszenia i mówienia.
Poza opieką lekarską dobrze jest skonsultować stan słuchu i mowy u logopedy oraz, w przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowego rozwoju, również u psychologa dziecięcego.
W naszej kulturze, która ceni przede wszystkim werbalny sposób komunikowania, dzieci z uszkodzonym narządem słuchu mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji i wymagać wsparcia i opieki zarówno logopedycznej, jak i psychologicznej.
Charakterystyka zachowania dziecka słabosłyszącego
Dziecko, którego słuch jest obniżony:
- nie reaguje na polecenia słowne
- nie reaguje na dźwięki otoczenia
- poszukuje stymulacji dźwiękowej, np. stukając przedmiotami, trzaskając drzwiami, itp
- ma trudności w skupieniu uwagi na jednej zabawie
- chętniej bawi się samo
- może mieć trudność ze zrozumieniem zasad zabaw grupowych przez co unika ich
- może sprawiać wrażenie niegrzecznego, nieposłusznego
- może mieć opóźniony rozwój mowy, zaburzenia artykulacji, trudności z komunikacją
Jak wspierać rozwój dziecka słabosłyszącego?
- Kieruj komunikaty do dziecka będąc z nim twarzą w twarz i nawiązując kontakt wzrokowy
- Wspomagaj się gestami gdy w komunikacji pojawiają się trudności
- Wspomagaj się alternatywnymi metodami komunikacji, np. z wykorzystaniem obrazków i fotografii
- Prowadź pamiętnik/dziennik z życia dziecka
Zabawki edukacyjne dla dziecka niedosłyszącego
Wybieraj zabawki, które zaspokoją potrzeby słuchowe, potrzebę dźwięków w życiu dziecka, np. instrumenty muzyczne, deszczową grzechotkę czy memory słuchowe.
Poza tym, te, które wspomagają aktywne słuchanie i mówienie, a są to wszelkie zabawy tematyczne i w role, np. w sklep, w restaurację, dom, przedszkole, czy szkołę.
W tym celu wybieraj pacynki, figurki ludzi i zwierząt, domki itp.