Czym są specyficzne trudności w uczeniu się?
Termin dysleksja rozwojowa określa specyficzne trudności w nauce czytania i pisania.
Wyróżnia się cztery formy specyficznych trudności w uczeniu się:
- dysleksja – trudności w nauce czytania
- dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni i właściwym stosowaniem reguł
gramatycznych i ortograficznych;- dysgrafia – obniżony poziom umiejętności graficznych dziecka
oraz
- dyskalkulia - trudności w nabywaniu umiejętności liczenia













W ramach terapii prowadzone są zajęcia rewalidacyjne w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podczas nich dziecko trenuje te funkcje rozwojowe, które wymagają wsparcia, np. wykonuje ćwiczenia percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, trenuje umiejętność koncentrowania uwagi i pamięci. W trakcie rewalidacji powinny być wykorzystywane nieoczywiste sposoby przyswojenia wiedzy i zapamiętywania, np. pomoce angażujące wiele zmysłów jednocześnie, ćwiczenia ruchowe, a także trening relaksacji.
Pomoce edukacyjne z naszej oferty pomagają dzieciom uzyskać poczucie sukcesu oraz odbudować wiarę we własne możliwości.
Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).