Wczytuję dane...

4 sposoby, w jakie zabawa może poprawić nastrój dziecka

Zabawa to potężny sposób, aby wejść nieco do umysłu dziecka i umożliwić mu poczucie kontroli i panowania nad życiem. W rzeczywistości terapia zabawą jest jednym z narzędzi terapeutycznych stosowanych przez ekspertów w dziedzinie zdrowia psychicznego podczas pracy z dziećmi.

Pozwól dzieciom przewodzić w zabawie

Jedną z rzeczy, które rodzice robią, gdy ich dzieci stają się zrzędliwe lub buntownicze, jest kierowanie nimi. Ale częścią normalnego rozwoju emocjonalnego małego dziecka, zwłaszcza w wieku około 2 lat, jest walka o uzyskanie większej kontroli nad swoimi działaniami, impulsami, uczuciami i ciałem. Czasami może to być dla nich frustrujące.

Zabawa pozwala dziecku poczuć większą kontrolę. Możesz po prostu usiąść i obserwować. Wyłącz cyfrowe rozpraszacze, przynieś wszystko, czym dziecko ma ochotę się bawić (kredki, klocki, figurki, cokolwiek!) i nie kieruj zabawą. W porządku jest zadawanie pytań lub mówienie rzeczy takich jak "O, to jest fajne!" lub "Co mogę narysować?", ale staraj się zauważyć, kiedy chcesz wskoczyć i kontrolować rzeczy, i oprzyj się tej chęci.

Skup się na wywoływaniu uśmiechów

To, co wyróżnia zabawę to naturalna radość, która może płynąć ze wspólnego wygłupiania się, puszczania baniek, gonienia i łaskotania lub opowiadania dowcipów. Nie musisz wymagać od dziecka, by do ciebie dołączyło - możesz zacząć bez niego i pozwolić mu się przyłączyć (w ten sposób poczuje większą kontrolę). Badania pokazują, że zabawa w "synchronizacji" z dziećmi - na przykład dmuchanie baniek na zmianę, tańczenie do tych samych piosenek lub robienie śmiesznych min w lustrze - jest świetna dla ich rozwoju emocjonalnego.

Niech identyfikowanie emocji stanie się zabawą

Jednym z ćwiczeń, które można wypróbować, jest narysowanie siatki z 4 strefami i kółkiem w każdej z nich. Następnie zamień okręgi w twarze przedstawiające różne emocje. Pozwól dziecku pomóc Ci narysować twarze, zidentyfikować uczucia i wymienić kilka rzeczy, które sprawiają, że czuje się w ten sposób. Możesz także porozmawiać o tym, co może zrobić, aby poczuć się lepiej, gdy coś sprawi, że poczuje się źle, aby mogło wrócić do szczęśliwej strefy. Możesz zadawać pytania o to, jak czują się ich ulubione postacie z książek lub kreskówek. Emocje nie muszą być przerażające - powinniśmy uczyć dzieci, że można o nich wspominać i można je kontrolować.

Rozpoznawania emocji dziecko może także uczyć się bawiąc się pacynkami lub grami o emocjach.

Utrzymuj zabawę w ruchu

Aktywność fizyczna może mieć ogromny wpływ na nastrój. Terapeuci zajęciowi wiedzą, że rozciąganie stawów, podskakiwanie, huśtanie się lub inne zajęcia sensoryczne/ruchowe mogą naprawdę pomóc dzieciom poczuć się pełne energii i bardziej pozytywnie. Rozejrzyj się po swoim podwórku lub okolicy, aby zobaczyć, co może stać się codzienną rutyną. Odwiedzanie placu zabaw, jazda na rowerze, zabawa w berka lub proste czynności, takie jak skakanie na skakance, kopanie piłki, to zawsze dobre wybory.