Wczytuję dane...

Rozwój inteligencji emocjonalnej poprzez gry i zabawki

Kształtowanie się inteligencji emocjonalno-społecznej dzieci

Jednym z twoich największych wyzwań jako nauczyciela jest utrzymanie zdrowych relacji w swojej grupie dzieci. Poprzez wspieranie akceptacji i integracji tych, które wyglądają "inaczej" od nas samych, możemy stworzyć środowisko, które jest zarówno zdrowe, jak i kształtuje u dzieci zasady moralne wobec świata, które przetrwają długo do dorosłości.

Koncepcja nauczania umiejętności emocjonalno - społecznych w placówce edukacyjnej nie powinna być samodzielnym przedmiotem. Powinna być częścią kultury klasy, wpleciona w każdą rzecz, którą robisz: od uczenia uczniów uprzejmego sposobu proszenia o rzeczy, przez nabranie głębokiego oddechu gdy tracą kontrolę nad swoimi emocjami, kończąc na zachęcaniu do uprzejmego zwracania się do siebie w każdej sytuacji.

Lata temu, zwracanie uwagi na naukę umiejętności społecznych nie było powszechną praktyką ani nie było uznawane za istotną część osiągnięć edukacyjnych. Im bardziej świadome siebie, empatyczne i akceptujące dzieci są zarówno w klasie, jak i poza nią, tym więcej osiągną zarówno w nauce szkolnej, jak i społecznie jeszcze długo po tym, jak zakończą edukację szkolną.

Oto kilka sposobów, w jaki możesz wzmacniać umiejętności emocjonalno-społeczne, akceptację i integrację w swojej grupie:

  • Zacznij dzień od życzliwości: Przykucnij na poziomie oczu, kiedy witasz swoich podopiecznych każdego ranka, jeden po drugim. Powiedz im, że bardzo się cieszysz, że ich widzisz i że cieszysz się na wspólny dzień. Zachęcaj uczniów, aby po kolei witali się z kolegami z klasy. Poproś ich, aby wskazali coś miłego w swoim koledze. Przykład: "Aniu, bardzo podoba mi się twoja dzisiejsza sukienka", "Jasiu, twoje włosy wyglądają ładnie.”
  • Zachęcaj do samoregulacji emocji: w wieku 2-6 lat emocje są szczególnie intensywne, ponieważ małe dzieci nie opanowały jeszcze umiejętności regulowania tego, co czują, a tym bardziej identyfikowania swoich emocji. Pomóż im w tym, odwołując się do zabawek, które pobudzają emocje, takich jak lalki, czy pacynki, czy puzzle i układanki rozwijające empatię, np. przedstawiające zdjęcia dzieci i ich uczucia. Także zabawa klockami buduje umiejętności wizualne i przestrzenne, ale przede wszystkim pomaga rozpocząć rozmowę o uczuciach. Jest to szczególnie ważne dla dzieci szkolnych, które zmagają się ze stresem szkolnym, związanym z nauką i relacjami z rówieśnikami i nauczycielami.
  • Stwarzaj okazje do budowania akceptacji: Pozwolenie dzieciom na bycie sobą i pokazanie swoich unikalnych różnic doprowadzi do powstania bardziej akceptującej i świadomej społecznie klasy. Jednym z największych bodźców do akceptacji jest różnorodność rasowa i specjalne potrzeby. Tematy te są dość łatwe do wyjaśnienia dzieciom, które w tym wieku są bardziej skłonne do akceptowania osób które je otaczają. Dostarczając im odpowiednich narzędzi i wiadomości, są one mniej skłonne do utraty tej akceptacji w miarę dorastania. Jednym z najprostszych sposobów na zapewnienie łatwego dostępu do akceptacji tych, którzy są wyjątkowi, niezależnie od tego, czy jest to inna rasa czy osoba o specjalnych potrzebach, są zabawki i gry, które pokazują te różnice w pozytywny sposób.

Tworząc pozytywne, życzliwe środowisko, w którym uczniowie mają możliwość słuchania i praktykowania pozytywnej komunikacji, to będzie nasz duży wkład w to, aby zachęcić dzieci do życzliwości i wzajemnego szacunku.

Pomoce edukacyjne przyjaźnie wspierające rozwój emocjonalny idealne do pracy indywidualnej jak i grupowej to min. Bingo dźwięki emocji Drzewo Emocji, czy też Tablica ścienna emocje